הערה בענין

"מהרסיך ומחריביך ממך יצאו"

 

רבים נוהגים להשתמש בבדל הפסוק "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו" (ישעיה מ"ט י"ז) כדבר תוכחה אל "עוכרי ישראל" או סתם אנשים בעלי דעות לא קונסנסואליות, אנשים המהינים לחשוב בצורה לא סקטוריאלית-יהודית-לאומנית.

 

רציתי להעיר את תשומת לבם של המשתמשים בפסוק לכך שהם מפגינים בורות מרשימה בדברי הנביא ישעיה.  אני מזמין אותם לעיין בישעיה מ"ט, שם יגלו להפתעתם שהפסוק הוא חלק מנבואת נחמה של ישעיה לישראל, המבטיח שיהוה לא נטש את עמו; כלומר, כוונת הפסוק היא שמהרסי ציון ומחריביה (הגויים) יֵצאו ממנה (יעזבו אותה), ולא שמהרסים עתידיים כלשהם יבואו מתוכה.

 

שוב ושוב מוציאים את הפסוק הנאה מהקשרו, מתוך בורות או התלהמות, וכל זאת כדי לתקוף אישית אנשים בעלי דעות מסוימות, במקום לדון בדעות הללו כבני תרבות.

 

אשמח אם יופיעו קישורים לדף זה, ואולי יום יבוא ונשרש את התופעה הזו.

 

אסף ברטוב (דואל)

28 ינואר 2003 

 

נ.ב. גם אחיתופל היה בעצם הבחור הטוב בכל הסיפור; סתם עושים לו עוול.  (ראו שמואל ב' י"ז י"ד)